Een muziekinstrument is niet zomaar een gebruiksvoorwerp; het is het verlengstuk van jou als muzikant. Jij en ik kennen allebei het gevoel van helemaal opgaan in de muziek. Het gevoel dat ervoor zorgt dat je niet wilt stoppen met spelen, dat de tijd even stil staat en je de wereld om je heen vergeet.
Uit liefde voor het repareren van blaasinstrumenten ben ik op mijn 18e begonnen met mijn eigen bedrijf, Muziekatelier Sollie. Naast reparatie houd ik me bezig met verkoop en verhuur van instrumenten. Mijn werk gaat echter verder dan verkopen, verhuren, onderhouden en repareren.
Het leukste aan mijn werk is mensen helpen bij het vinden van hun muzikale wederhelft; de beste match vinden tussen instrument en speler. Bij Sollie doen we niet aan snelle koopjes of overhaaste beslissingen. Op basis van jouw persoonlijke voorkeuren en met alle tijd van de wereld gaan we samen op zoek naar het perfecte instrument voor jou.
Als we jouw metgezel hebben gevonden, wil je hier natuurlijk de beste zorg voor. Sollie staat klaar met de kennis en aandacht die jouw instrument verdient. Onderhoud en revisie worden met de finesse van een horlogemaker uitgevoerd.
Wij zetten ons ambacht in, zodat jij jouw passie kunt (blijven) uitvoeren.
Yasmin Sollie (oprichter) is van huis uit opgegroeid met muziek en het ambacht van repareren. Sinds zijn 7e speelt hij fagot en hij is dat altijd blijven doen. Al vroeg begon hij een interesse te ontwikkelen voor de technieken achter het musiceren. Dit begon met het zelf maken van zijn rieten. Van zijn vroegere fagotdocent Guido Cattani leerde hij al op zijn 10e de beginselen van het rieten snijden. Toen hij dit een aantal jaren later onder de knie had, begon hij langzamerhand ook rieten voor anderen te maken. Dit groeide langzaam maar zeker uit tot een klein internetbedrijfje: www.riet-en-fagot.nl.
Van zijn school, het Stedelijk Gymnasium in Leeuwarden, kreeg hij onder schooltijd ruimte om dit verder te ontwikkelen. Intussen kwam Yasmin in contact met twee reparateurs in Friesland (van het Aerofoon Atelier), waar hij zijn eigen fagot eens in onderhoud had gebracht. Hij vond hun vak dusdanig interessant dat hij vroeg of deze reparateurs hem eens iets wilden leren over instrumentreparatie. Zij stuurden hem naar Engeland. Daar zat de Malden School of Musical Instrument Repair. En zo kwam het dat Yasmin op zijn 15e zijn eerste reparatie-cursus volgde. Na deze cursus is hij doorgegaan met repareren. Nadat Yasmin zijn school had afgemaakt, deed een gouden kans zich voor; het Aerofoon Atelier zocht opvolgers. Zo kon hij onder zijn eigen naam een klein klantenbestand, maar vooral erg veel gereedschap en materialen overnemen. De start van Blazersatelier Sollie (nu Sollie Muziek) was een feit. Met veel bijscholingen van diverse collega’s en altijd het streven naar de hoogste kwaliteit, wist hij dit snel op te bouwen.
Komt de interesse van het reparatie-ambacht dan zomaar uit het niets? Zeker niet! Yasmin’s vader, Anne Sollie, is al jaren gerenommeerd pianotechnicus in Friesland. En ook Yasmin’s oom is het ambacht niet vreemd; hij heeft in Spanje een succesvol reparatie-atelier voor koperblaasinstrumenten. Het zit dus misschien toch wel een beetje in de genen...